Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou železnici. První z nich má podle návrhu osmé městské části vzniknout u Žižkovského tunelu a obsluhovat tak oblast Žižkova a Karlína. Druhá je plánovaná u Balabenky a lokality U Kříže.
„V přímé pěší dostupnosti do 10 minut okolo zastávky žije asi 12 tisíc obyvatel,“ zdůvodňuje zadavatel plán na obnovení železniční zastávky, která v Karlíně existovala do roku 1957. Ve čtvrthodinové docházkové vzdálenosti pak bude zastávka podle studie proveditelnosti obsluhovat přes 24 tisíc obyvatel, což odpovídá okresnímu městu.
Přestože výstavba zastávky s jednoduchým ostrovním nástupištěm nepředstavuje na trati mezi Masarykovým nádražím a Libní nezpůsobí podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kapacitní problém, komplikace může způsobit předpokládaná cena zastávky plánované ve svahu Vítkova.
Ta v preferované lacinější variantě vyjde na půl miliardy korun. Náročnější varianta se dvěma ostrovními nástupišti by pak podle studie vyšla na necelou miliardu korun, z čehož by třetina připadla na výstavbu opěrné zdi na úbočí kopce. Součástí plánů je i výtah pro dopravu handicapovaných cestujících a cyklistů.
Výrazně lacinější by pak mohla být zastávka u Kříže, kterou studie ve vybrané variantě umístila na západ od mostu přes Zenklovu ulici, kde by byl nejsnazší přestup na tramvaje. Druhou variantou je umístění východně od mostu na železniční estakádě. Cena této zastávky na trati mezi Libní a Holešovicemi se podle vybrané varianty bude pohybovat mezi 80 - 90 miliony korun.
Nejvíce nových železničních zastávek vzniklo v Praze a v okolí v roce 2014, kdy na začátku školního roku SŽDC zprovoznila zastávky v Rudné, Chýni, Jinočanech, a v Hostivici. Ke konci roku pak v Praze přibyla zastávka Kačerov.
Součástí modernizace koridoru z hlavního nádraží do Hostivaře vzniknou dvě nové zastávky Praha-Zahradní Město a Praha - Eden. Vznikem nových zastávek v Praze se rovněž zabýval Institut plánování a rozvoje (IPR), podle něhož by v hlavním městě měly vzniknout zastávky vlaku ve Kbelích, Čakovicích u zámeckého parku, u Výstaviště na trati na Kladno či Výtoň v Podskalí.
Zdroj: iDNES.cz/ekonomika (říjen, 2018)
Více informací zde