Dokument poslouží i k získání stavebního povolení nebo jako podklad pro výběr zhotovitele. Zájemci mohou své nabídky podávat do 27. června.
Vedení Prahy na konci dubna vybralo variantu počítající s posílením, ne náhradou stávající konstrukce. Jde o druhou nejlevnější ze čtyř navržených variant, podle odhadu Kloknerova ústavu ČVUT vyjde na 476,9 milionu.
Opravy základů a pilířů by měly začít letos, práce na mostovce na konci roku 2021.
Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, dosud se nikdy neopravoval. Minulé vedení Prahy prosazovalo jeho zbourání, avšak to současné rozhodlo o opravě.
Vedení města vycházelo při rozhodování o postupu z posouzení variant oprav, které zpracoval Kloknerův ústav. Zvolená varianta je druhou nejméně invazivní a druhou nejlevnější.
Ta s úplně nejmenšími náklady - asi 367,4 milionu korun - počítala se zachováním oblouků ve stávající podobě. Nejdražší za 586 milionů navrhovala zbourání značné části kleneb mostu a výměnu oblouku, což by zvýšilo životnost mostu nad 75 let.
Zvolená varianta zvýší životnost konstrukce nejméně o padesát let. Řešení spočívá zejména ve výměně konstrukcí předpolí mostu, které jsou kvůli korozi ve špatném stavu, a zesílení obloukové části.
Podle závěrů Kloknerova ústavu se jedná o kompromisní řešení z hlediska nákladů, doby nutného uzavření mostu a dopravní kapacity. Opravená konstrukce bude schopna unést obousměrný tramvajový provoz, osobní auta i nákladní vozy do 32 tun.
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Policie v případu obvinila dva lidi.
Praha se zabývá také opravou Hlávkova mostu, který nyní zkoumají odborníci. Ve špatném stavu je i Palackého most a připravuje se oprava Barrandovského mostu.